Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Pages

Friday 15 November 2013

GABENOR FILIPINA UCAP TERIMA KASIH KEPADA MALAYSIA @NajibRazak @azeezputera



TACLOBAN (Filipina): Gabenor Leyte, Dominic L. Petilla memuji usaha pasukan dari Malaysia yang mengutuskan bantuan kemanusiaan dan mengucapkan terima kasih kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak atas inisiatif berkenaan.

Menyifatkan ia sebagai bantuan yang besar daripada Kerajaan Malaysia, beliau amat berterima kasih kepada Malaysia yang menghulurkan bantuan awal.

“Pertamanya, saya benar-benar ingin mengucapkan terima kasih kepada Perdana Menteri Malaysia kerana menghantar satu pasukan, ia satu tugas yang besar kini, namun ia bantuan yang sangat diperlukan dari Malaysia,” katanya kepada media ketika ditemui sukarelawan Kelab Putera 1Malaysia diketuai Pengerusinya, Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim yang dalam misi bantuan kemanusiaan di sini Khamis.

Wilayah Leyte, yang mempunyai 40 bandar, adalah antara kawasan yang paling teruk terjejas oleh Taufan Haiyan, Jumaat lepas.Sehingga kini, kira-kira 1,700 mayat mangsa telah ditemui.

Dalam usaha ke arah pemulihan, Petilla berkata beliau tidak pasti sama ada ia akan dijalankan awal ekoran kerosakan yang dialami adalah amat besar.
“Anda boleh mengira wang di Wilayah Leyte…ia tidak mampu untuk membina semula semua bangunan dengan segera.

“Tetapi apa yang boleh kita lakukan adalah ‘membina semula’ rakyat… sebahagian daripada mereka telah patah semangat, sesetengah daripada mereka mungkin kehilangan harapan..apa yang boleh kita lakukan sekarang ialah memberikan mereka harapan…dan akhirnya kita boleh membina semula wilayah ini.

“Penduduk Leyte sebelum ini rajin bekerja, tetapi kini enjin seperti telah berhenti. Kami boleh membaikinya engan memberikan mereka (penduduk) harapan,” katanya

Sent from Samsung Mobile

No comments:

Post a Comment

 

Sample text

Sample Text

Sample Text


 
Blogger Templates