Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Pages

Thursday 21 November 2013

MALAYSIA BERI 2 KEWARGANEGARAAN KEPADA RAKYAT MEREKA DAKWA MEDIA INDONESIA




Jangan akhirnya jadi macam penceroboh Sulu,bak mlepas anjing tersepit akhirnya makan tuan . . .

Betul atau bohong ?

Media Indonesia mendedahkan bahawa Malaysia menjadikan warga Indonesia sebagai askar Wataniah untuk menjaga sempadan negara. Media Indonesia juga mempersoalkan bagaimana akhirnya nanti jika timbul konflik dan peperangan antara dua buah negara, adakah askar wataniah ini akan berpihak kepada Malaysia ataupun Indonesia ?

Media Indonesia juga turut mendedahkan bahawa perkara tersebut telah lama berlaku. Bukan perkara baru. Askar wataniah warga Indonesia mempunyai dua kewarganegaraan. Ada juga yang terpilih menjadi askar wataniah kerana telah lama tinggal di Malaysia. Namun pihak berkuasa Indonesia menafikan bahawa ada warga Indonesia yang dilantik sebagai askar wataniah.

Semantara itu beberapa kolompok di Indonesia marah dengan tindakan pihak kerajaan Malaysia mengambil warga Indonesia sebagai askar wataniah di negara Malaysia kerana menurut mereka perkara mengambil warga Indonesia sebagai askar wataniah adalah mencuri warganegara Indonesia untuk dijadikan ' Kambing Hitam '. Mereka juga percaya bahawa ada motif tersembunyi kenapa negara Malaysia berbuat demikian.

Adakah ia benar atau sebaliknya ? Harap kerajaan Malaysia akan ambil perhatian akan laporan ini. Sebagai rakyat Malaysia, mesti akan tertanya-tanya dan akan menunggu penjelasan dari pihak berkuasa atas laporan Media Indonesia tersebut.

1 comment:

  1. Jangan percaya pada media Indonesia. Media Malaysia harus lebih bijak dalam menapis berita yang tidak masuk akal. Tapisan untuk menjadi askar wataniah adalah ketat. Bahagian Pasukan Simpanan akan buat "background check" dengan Jabatan Pendaftaran Negara, Kementerian Pelajaran (sejarah persekolahan dari Sek.Rendah, Sek.Men hingga IPTA/IPTS). Taraf warganegara ibu-bapa dan dengan Kementerian Dalam Negeri untuk meneliti rekod jenayah jika ada atau tidak.

    ReplyDelete

 

Sample text

Sample Text

Sample Text


 
Blogger Templates